-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48871 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چه سوره هايي از قرآن براي نوجوانان بيشتر مفيد و پندآموز است؟

قرآن كريم سراسر مفيد و پندآموز است، اگر با دقت مورد مطالعه قرار گيرد و در آن انديشه شود. نوجوانان و جواناني كه قرآن زندگي آنان را بيان كرده است، ميتواند الگوي نوجوانان و جوانان باشد و بيشتر پندآموز باشد. خداوند دوران نوجواني و جواني حضرتابراهيم، اسماعيل، موسي، داود، يوسف و مريم را در قرآن ذكر كرده است و داستان اصحاب كهف و پندهاي لقمان حكيم به جوانش را بيان نموده است.

در سورة يوسف داستان حضرت يوسف آمده است كه براي جوانان پندآموز است.

پندهاي لقمان حكيم به فرزندش در سورة لقمان، آية 12 تا 19 براي هر نوجواني، بلكه همة انسانها درسآموز است. داستان داود و جالوت در سورة بقره، آية 245 تا 250 براي جوانان امروز الگو است كه در برابر كثرت دشمن خود را نبازند و بدانند كه با گروهي اندك اما متحد و مقاوم، ميتوان بر دشمن كثير پيروز شد.

داستان دورة نوجواني و جواني حضرت ابراهيم در سورة انعام، آية 74ـ75 ; سورة مريم، آية 41 ـ 45 و سورة انبيأ، آية 57 ـ 68 به جوانان درس توحيد و مقاومت در برابر همة بت پرستان را به ما ميدهد.

داستان دورة جواني حضرت اسماعيل در سورة ابراهيم، آية 37; سورة بقره، آية 121، و سورة صافات آية 102 تا 106 به جوانان تسليم در برابر خداوند، ادب در برابر پدر، كمك و يار پدر بودن و هيچ گاه نااميد نشدن را ميآموزد.

داستان دورة جواني حضرت مريم در سورة آل عمران، آية 35 تا 44 به جوانان به ويژه دختران، عبادت و پاك دامني ميآموزد.

داستان اصحاب در سورة كهف آية 8 تا 21 به همه ميآموزد كه در برابر اكثريت جامعهـ در صورتي در راه باطل بودند ـ تسليم نشويم.

بنابراين سورة يوسف و آيههاي ذكر شده براي جوانان بيشتر مفيد و پندآموز است.(ر.ك: سيماي جوانان در قرآن و تاريخ اسلام، علي دواني، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.